אנחנו משתמשים בעבר פשוט כאשר אנחנו רוצים לדבר על אירועים שקראו בעבר. אנחנו מוסיפים “ed” לפעול. אם הפועל כבר מסיים באות “e” אנחנו רק מוסיפים “d” וכאשר הפועל מסיים באות “y,” אנחנו מורידים את ה”y” ומוסיפים “ied.” הסתכלו בדוגמאות.
What is the Past Simple (V2) ?
We use the past simple (V2) to talk about events that happened in the past.
We add simply add an “ed” to the verb. If the verb already ends with an “e,” we only add a “d.” And when the verb ends with a “y,” we drop the “y” and add “ied.” For example,
V1 V2
look – looked – His baby looked really smart.
name – named – He named his baby Albert.
study – studied – When he was big, he studied all day and night.
To Learn
1) I learn (1) We learn
2) You learn
3) He/she/it learns (2) They learn
NOTE: We only add an “s” to the verb in the 3rd (third) person singular (He, She, It).
שימו לב: אנחנו רק מוסיפים “S” לפועל בגוף שלישי יחיד (He, She, It ).
Simple – Simple – Present Simple !!! פשוט – פשוט – הווה פשוט.
CVC
CVC – Consonant Vowel Consonant
אות רגילה, ניקוד, רגילה – CVC
כאשר הפועל מסתיים באותיות CVC – אות רגילה,ניקוד, רגילה, אנחנו מכפילים את האות הרגילה האחרונה לפני שמוסיפים “ed” לפועל.
CVC – Consonant Vowel Consonant אות רגילה, ניקוד, רגילה
When the verb ENDS in CVC – Consonant Vowel Consonant, we double the last letter of the verb before we add “ed.”
V2
CVC
hopped
hop
לְנַתֵר/לקפוץ
begged
beg
להתחנן
clapped
clap
לִמְחוֹא כָּפַּיִם
ripped
rip
לקרוע
הסיבה מדוע אנחנו מכפילים את האות האחרונה היא בגלל שאנחנו רוצים לשמור על הצליל המקורי של המילה. בנוסף אם אנחנו לא זכרים להכפיל את האות האחרונה, זה עלול לשנות את המשמעות של המילה לגמרי.
The reason why we double the last letter is because we want to keep the original sound of the word. Also if we do not remember to double the last letter, it may change the meaning of the word completely.
הארנב קפץ אל הגזרים.
The rabbit hopped to the carrots.
hopped
hop
לְנַתֵר
הארנב קיווה לגזרים.
The rabbit hoped for the carrots.
hoped
hope
לקוות
אם לא היינו מכפילים את האות האחרונה של המילה “לְנַתֵר”( hop) זה היה נשמע כמו המילה “לקוות” (hope) בעבר פשוט (hoped ) והיה נותן משמעות אחרת למילה.
If we did not double the the last letter of the word “hop,” (לְנַתֵר) it would sound like the “hope,” (לקוות )in the past tense (hoped) and would give a different meaning to the word.
EXCEPTIONS – Don’t stress out!
יוצא דופן – אל תכנס לסטרס (לחץ)
יוצא דופן: הכלל הזה של CVC רק שייך כאשר הסטרס (דגש) של הפועל נמצא בסוף המילה (אז מכפילים את האות האחרונה) אבל כאשר לפועל יש שתי הֲבָרָות והדגש לא נמצא בסוף המילה, אנחנו לא מכפילים את האות האחרונה לפני שמוסיפים “ed.”
Exceptions: This rule of CVC only applies when the stress is on the end of the word, but verbs that have two syllables or more and the stress is not on the last syllable, we do NOT double the last letter.
דגש לא בסוף
דגש בסוף
————
admitted
admit
(להודות (על האמת
————
preferred
prefer
להעדיף
visited
———-
visit
לבקר
traveled
———-
travel
לטייל
For this reason, it is very important to know how to pronounce each word correctly.
.מסיבה זו, חשוב מאוד לדעת איך לבטא כל מילה נכונה
TIME EXPRESSIONS
ביטויי זמן
Yesterday אתמול
Last week/month/year שבוע/חודש/שנה שעבר
Last summer/fall/winter/spring קיץ/סתיו/חורף/אביב שעבר
A week ago לפני שעבר A month ago לפני חודש A year ago לפני שנה
You are exceptional
את/ה יוצא/ת מן הכלל
יש הרבה יוצאי דופן בעבר פשוט וזה מאד חשוב ללמוד את כלם! הנה רשימה של הפעלים היותר נפוצים. אני מציע להתחיל אם אלה שהכי מתיאמים לכם.
There are many exceptions in the past tense and it is very important to learn them all. Here is a list of the most common verbs. I suggest you begin with the verbs that are most applicable to you.
Rank
V1 – Base form
V2 Past Tense
Definition
1
say
said
אמר
2
make
made
עשה
3
go
went
הלך
4
take
took
לקח
5
come
came
בא
6
see
saw
ראה
7
know
knew
ידע
8
get
got
השיג
9
give
gave
נתן
10
find
found
מצא
11
think
thought
חשב
12
tell
told
סיפר
13
become
became
נהיה
14
show
showed
הירא
15
leave
left
עזב
16
feel
felt
הרגיש
17
put
put
שם
18
bring
brought
הביא
19
begin
began
התחיל
20
keep
kept
שמר
21
hold
held
החזיק
22
write
wrote
כתב
23
stand
stood
עמד
24
hear
heard
שמע
25
let
let
איפשר
26
mean
meant
התכוון
27
set
set
קבע
28
meet
met
הכיר
29
run
ran
רץ
30
pay
paid
שילם
31
sit
sat
ישב
32
speak
spoke
דיבר
33
lie
lay
שיקר / שכב
34
lead
led
הוביל / הנהיג
35
read
read
קרא
36
grow
grew
גדל
37
lose
lost
איבד
38
fall
fell
נפל
39
send
sent
שלח
40
build
built
בנה
41
understand
understood
הבין
42
draw
drew
צייר
43
break
broke
שבר
44
spend
spent
ביזבז
45
cut
cut
חתך
46
rise
rose
קם
47
drive
drove
נהג
48
buy
bought
קנה
49
wear
wore
לבש
50
choose
chose
בחר
איך נזכור את כל זה?!? העצה שלי היא להמציאעם משפטים קצרים אך שימושיים בשיחה. לדוגמה, “אמרתי לך!” או “קניתי את זה בשבילך.”
How are we going to remember all this? My advice is to come up with short but useful sentences in a conversation. For example, “I told you!” or “I bought this for you.”
Did
יש שאלות !?!
ANY QUESTIONS !?!
שאלות האם (כן/לא) בעבר פשוט. פשוט תלכו לפי הנוסחה.
נוסחת הקסם היא: Did + subject + V1
כלל גדול: המילה DID מחזיר את הפועל לבסיס שלו. זאת אומרת כל פעם שמשתמשים ב “Did” הפועל תמיד תמיד תמיד חוזר לשורש שלו (בלי d, ed, ied).
YES/NO questions in the past simple. Simply follow the formula.
Formula: Did + subject + V1
The golden rule about “Did” is that the verb always goes back to its original form. This means that the verb in the question will never receive a “d, ed, ied.”
Did you understand?
האם הבנתם?
To Understand – להבין
1) Did I understand?1) Did we understand?
2) Did you understand?
3) Did he understand?
3) Did he understand?3) Did they understand?
3) Did she understand?
Wh/ Questions?
שאלות Wh
בשאלות Wh: אנחנו פשוט מוסיפים את שאלת ה Wh בתחילת השאלה.
Wh/ questions: We simply add the Wh/ question in the beginning of the question.
Who מי What מה Where איפה When מתי Why למה Which איזה
How איך How much כמה עולה How many כמה
Read the dialogue below:תקראו את הדיאלוג למטה
What did you do last night? מה אתה עשית אמש
A: Who did you see last night?
B: I saw my friends.
A: What did you do?
B: We watched a movie.
A: When did the movie start?
B: It started at 9:00 pm.
A: Where did you see the movie?
B: We saw it at the mall.
A: Which car did you take?
B: We took the Ferrari.
A: How fast did you drive?
B: We drove about 200 k.m./hour.
A: Why did you drive so fast?
B: Because we were late for the movie.
A: Did you get a speeding ticket?
B: No. We didn’t have time for that, but we did get the movie tickets. LOL
Didn’t
השלילה !
The Negative!
מכוון שאנחנו משתמשים במילה “did ” בשלילה בעבר פשוט (didn’t), הפועל חוזר לבסיס שלו (V1).
The same rule applies in the negative sentence. Because we use the word “did” in the negative (didn’t),” the verb returns to its base form (V1).
Did you hear the new K.P. song?
No, I didn’t hear her new song.
Did you see the new TC movie?
No, I didn’t see his new movie.
Did you watch R.N. play Tennis yesterday?
No, I didn’t watch him play tennis.
Negative – Subject + don’t/doesn’t + V1הווה פשוט – בשלילי
1) I don’t 1) We don’t
2) You don’t
3) S/he doesn’t 3) They don’t
3) It doesn’t
Do you want sushi?
1) I don’t want sushi. 1) We don’t want sushi
2) You don’t want sushi
3) S/he doesn’t want sushi 3) They don’t want sushi.
Remember: Whenever “do / does” is used in a question or in the negative, the verb will always be in the V1 form.
לזכור: כל פעם שמופיע “do / does” בשאלה או במשפט שלילי, הפועל תמיד יהיה בבסיס שלו V1.
להבין – To Understand
1) I don’t understand (1) We don’t understand
2) You don’t understand
3) S/he, it doesn’t understand (3) They don’t understand
מצוין! עכשיו שהבנו את כל זה, תרשו לי להקל על החיים שלכם. כאשר עונים על שאלה, אפשר בפשטות לענות באופן קצר ולעניים. וכך עושים – תקראו את השאלות למטה בקול רם יחד עם שתי התגובות האפשריות. שימו לב כאשר אתם שומעים את המילה “do” בשאלה, התשובה גם תהיה עם “do”, וכן אם תשמעו את המילה “does” בשאלה, כך גם תהיה “does” בתשובה.
GREAT! Now that we understand this, I’m going to make your lives very easy. When answering a question, we can simply answer in a short and sweet way. Here’s how – read the questions out loud and the following reply. Note that when you hear “do” in the question, the answer will also have a “do,” and if you hear a “does” in the question, so too will the anwer have a “does.”
1) Do you understand this English lesson?
– Yes, I do.
– No, I don’t.
2) Does Sarah understand this lesson?
– Yes, she does.
– No, she doesn’t.
3) Do you speak English?
– Yes, I do.
– No, I don’t.
4) Does Dina love me?
– Yes, she does.
– No, she doesn’t.
5) Does she want to hurt me?
– Yes, she does.
– No, she doesn’t.
Read the dialogue below:תקראו את הדיאלוג
What did you do last night?
למטה מה אתה עשית אמש
A: Who did you see last night?
B: I saw my friends.
A: What did you do?
B: We watched a movie.
A: Where did you go?
B: We went to the mall.
A: When did the movie start?
B: It started at 9:00 pm.
A: Which car did you take?
B: We took the ferrari.
A: How fast did you drive?
B: We drove about 200 k.m./hour.
A: Why did you drive so fast?
B: Because we were late for the movie.
A: Did you get a speeding ticket?
B: No. We didn’t have time for that, but we got movie tickets. LOL
*חשוב מאד, בעברית אנחנו מורידים את המילה “האם” ואז מוסיפים שאלות של “למה ולכמה…” אבל בעברית אנחנו מוסיפים את השאלה Wh בלי להוריד.
*Very important, in Hebrew we delete the word “האם” and then we add the Wh/ question, but in English we add the wh/ question without deleting.